vrijdag 29 augustus 2008

CosmicD's SPORE preview deel 1: Intro

Dinsdag 26 augustus 2008 had ik de kans wat hands-on ervaring te hebben met SPORE, het nieuwe simulatiespel van gaming guru Will Wright en zijn bedrijf Maxis. Ik kan al beginnen met te zeggen dat de periode die ik kreeg om het spel te ontdekken maar een fractie is van de tijd die je zou nodig hebben om alle fases grondig door te spelen en de creatieve werktuigen te ontdekken.

En dan hebben we het nog niet gehad over de uitdaging die je te wachten staat om de laatste fase van het spel volledig uit te spelen.

SPORE is een speelse parodie op de evolutie van het leven in 'een' melkwegstelsel. Het spel leidt je door 5 evolutionaire fases:

  • In de microbe fase bevind je je in een druppel oersoep waarin je tegen andere cellen moet strijden om te overleven en om uit te groeien tot een volwaardig macrobiotisch wezen.
  • In de wezenfase strijd je individueel - of samen met andere wezens die je ontmoet – om te overleven aan land. Je moet jezelf - door evolutionair voordeel te zoeken tegenover anderen - sterker maken, en uiteindelijk bewustzijn ontwikkelen als wezen.
  • In de stam fase leer je als wezen voor het eerst werktuigen gebruiken, en zorg je er voor dat je ofwel via ruilhandel, jacht, vriendschappen of stammen-oorlogen de opperstam van het continent wordt.
  • In de beschavingsfase leer je omgaan met de vele andere hoofdstedelijke gebieden op je planeet, en kan je vreedzaam de energiebronnen met hen delen door onderhandeling en diplomatie. Of je kan je manier van leven opdringen door culturele of religieuze propaganda, of je kan anderen gewoon militair proberen te veroveren. De keuze is aan jou en je voertuigen.
  • De ruimtefase is de laatste en meest uitgebreide fase van het spel. Je hebt alle steden in alle windstreken van je planeet verenigt en daardoor start het ruimteprogramma met je UFO. Creëer een ruimterijk, federatie van planeten, sticht kolonies en nog veel veel meer.

Iedere fase in het spel heeft z'n bijbehorend ontwerpatelier. Wil je wezens creëren, klederdracht aan je stamleden toevoegen, gebrouwen en voertuigen voor de beschavingsfase maken of ufo's voor de ruimtefase ? Het kan allemaal zonder dat je de fase's hebt moeten doorlopen. Als je het spel opstart biedt het dus onmiddelijk de flexibiliteit om te starten zoals jij wil, het avontuur van de evolutie: of het creätieve gedeelte van het spel.

Voor de gelegenheid van deze preview beginnen we het spel dus waar het begint, bij de microbe fase. Hierover gaan we in het volgende artikel van de preview-serie in detail!

0 reacties: