zondag 31 augustus 2008

CosmicD's SPORE preview deel 5: De beschavingsfase

Je groepje wezens ontdekken als meest gerenomeerde stam van het continent de moderne revolutie en kiest ervoor een beschaving te stichten met industriele en economische elementen. Dat is dus reden voor feest. Je stamlieden bouwen nu een stadhuis dat jijzelf als speler mag ontwerpen. Of je kan een ontwerp uit een online bibliotheek kiezen.

Omdat afstanden in deze volgende stap naar wereldheerschappij als maar groter worden, ontdekkt je stam ook dat het beter is om voertuigen te maken. Ook hiervoor krijg je een editor voorgeschoteld waarin je een eigen unieke creatie op wielen kan maken (of op poten, wat je zelf verkiest). Als je liever een ontwerp van iemand anders kiest kan dat dus ook, net zoals bij de gebouwen editor. Anders dan in de vorige fases hoef je nu niet naar bepaalde bouwblokken te zoeken. Omdat het maken van je gebouwen in de stad en het maken van voertuigen puur estethisch is, zijn alle mogelijke blocks beschikbaar en kan je naar hartelust bouwen. Maar let er wel op dat gebouwen en voertuigen geld kosten als je ze inzet in je wereld.

Nadat je creaties afgewerkt zijn of je een bestaand item hebt gekozen in de Sporepedia, krijg je voor het eerst een zicht op de planeet in z'n huidige staat van evolutie. Je krijgt een globaal overzicht over de wereld en je kan hem helemaal onderzoeken.

Je jonge stad is maar één van vele naties die zich weldra op je planeet zullen ontwikkelen. Met deze andere steden kan je economische betrekkingen hebben, oorlog voeren of er religieuze heerschappij over proberen krijgen.

Als doel van deze fase moet je proberen om alle steden op je planeet te verenigen in een unie, waardoor er een ruimteprogramma zal opgestart worden en je planeet zichzelf op de galactische kaart van het spore universum zet.

Om dit success te bekomen moeten we in deze fase - net zoals in de stam fase - strategisch te werk gaan. Er zijn nu nog meer elementen die zich op de planeet zullen manifesteren waardoor je een manier moet zoeken om je taak zo efficient mogelijk te volbrengen.

Zo moet je om te beginnen op zoek gaan naar Spice bronnen.. Dit zijn gijzers die een rood gas uitstoten en welke op verschillende plaatsen in de wereld zichtbaar zijn. Spice is de energiebron waarop je beschaving zal draaien. Je moet zo snel mogelijk voertuigen uitsturen om de spice te ontginnen en andere beschavingen op je wereld voor zijn, want zij gaan dit natuurlijk voor hun natie ook proberen.

Een volgende stap is er voor te zorgen dat je stad zélf goed draait. Want nu sta je aan het hoofd van een hele natie en je moet er voor zorgen dat je wezens gelukkig zijn, dat ze productief zijn en geld opbrengen om materiaal te kunnen aankopen. Zo kunnen ze met voertuigen bij de buren aankloppen om oorlog te voeren. Als je meer passief ingesteld bent moeten je wezens middelen genoeg hebben om te kunnen onderhandelen over een economische unie met nieuwe steden.

Je kan ook de religieuze toer op gaan en kruistochten organiseren. Dan stuur je voertuigen naar andere steden die de burgers ter plaatse ongelukkig zullen maken, zo dat ze zich misschien sneller zullen overgeven aan je verenigde planeten unie die je wil stichten.

Als er meer geld binnen komt moet je nieuwe gebouwen voor je stad kopen. Gebouwen die voor ontspanning dienen, maken je wezens gelukkig. Fabrieken maken hen ongelukkig omdat ze er moeten gaan werken. Dus ze moeten ook kunnen eten en slapen. In de stadsplanner en de gebouwen editor kan je er op strategische wijze voor zorgen dat je genoeg gebouwen hebt in je stad die de balans tussen geluk, productiviteit en welvaart in evenwicht houden.

Als je een andere stad met harde of zachte hand verovert, vallen ze onder je verantwoordelijkheid, maar niet persé onder je overtuigingssysteem. Je kan op een planeet diverse culturen creëren door bijvoorbeeld een stad die veroverd is en religieus is, niet te onderwerpen aan jou overtuiging.

Het leuke hiervan is dat als je hen niet onderwerpt, en ze behoren tot je unie: dan zullen ze jou stad op hun eigen manier gaan verdedigen tegen buitenstaanders die nog niet toegetreden zijn, en dus in competitie zijn met jou groepje van steden.

Je verantwoordelijkheid over de planeet wordt als maar groter. Hoe meer steden je kan veroveren (en/of onderwerpen), des te meer je moet opletten dat anderen je Spice bronnen en steden niet proberen terug te pakken of te vernietigen.

Als je economische toestand binnen de steden die je bezit goed is, en je verovert meer en meer steden: dan zal je na een tijdje ook superwapens tot je beschikking krijgen. Naarmate je je doel bereikt worden deze superwapens sterker. Je moet deze wapens echter niet altijd letterlijk zien als wapens. Als je aan militaire verovering doet zijn het wapens, maar probeer je een economische unie te stichten worden het drukkingsmiddelen zoals onkoperij. Kies dus je manier om steden te veroveren, dan zal dit resulteren in verkrijgen van andere superwapens.

Als je groeit kan je ook meer voertuigen tegelijk op pad sturen en bovendien krijg je na een tijdje ook de mogelijkheid om vliegende voertuigen te bouwen. Hierdoor wordt het makkelijk alle uithoeken van je planeet te bereiken en de resterende steden over te nemen (of plat te bombarderen: de gemakkelijkste uitweg om dat laatste bolwerk te onderdrukken)

Als je een tiental steden hebt overgenomen, is je unie een feit en wacht het grootste avontuur van het spel: namelijk de galactische fase.

0 reacties: