Er is weer een nieuwe rel aan het ontstaan rondom Spore en dit maal is Chris Hecker, Spore devolper en Animator, de man die nogal onder vuur ligt.
Hij wordt er van beschuldigd te hebben gezorgd dat Spore een stuk simpeler & schattiger is geworden dan Will Wright wilde maar dat hij het team dat aan Spore werkt overtuigd heeft dat het spel een stuk simpeler moest worden en minder 'wetenschappelijk'.
De hele rel is begonnen in een topic op het US Spore forum met de veelzeggende titel We Found Who to Tar and Feather! En het gaat er hard aan toe. Schijnbaar waren Will Wright en Art Director Ocean Quigley voor een meer wetenschappelijke benadering van Spore waar bijvoorbeeld de plaatsing van ledematen een veel grotere invloed hadden op het gedrag en de bewegingen van wezens dan ze nu in Spore hebben. Een bewering die Michael Chang, die schijnbaar nu weg is bij Maxis, onderschrijft.
Chris Hecker was bezorgd over deze 'te wetenschappelijke' benadering en heeft het Spore team overtuigd een 'leukere' versie van Spore te maken die een breder publiek zou aanspreken en het Spore team is toen gaan werken aan een versie die niet meer de wetenschappelijke, Darwiniaanse invloed had die Will Wright voor ogen had. Cute versus Science, zie ook dit artikel op Seed Magazine.
Op zijn beurt heeft Chris Hecker weer gereageerd in dit topic op Quarter to Three en gezegd dat dit hele verhaal onzin is en dat hij een manier zoekt om op al deze wilde verhalen te reageren. Hij kan natuurlijk niet alles zeggen en zal nu wel met de PR afdeling van Maxis aan het overleggen zijn hoe te reageren op deze nieuwe Spore rel. De discussie negeren in de hoop dat het overwaait is schijnbaar niet gelukt.
Mij valt het in ieder geval op dat de negatieve sfeer die op het US Spore forum hangt nu wéér de overhand begint te krijgen en je kunt er nog nauwelijks iets zeggen zonder dat dat hele topic (bijvoorbeeld nieuwe screens) weer gaat over dat Spore wat tegenvalt of over de SecuRom in Spore. En deze hele hype is weer koren op de molen van al die EA en Spore haters die nu op de officiële US Spore forum de dienst uitmaken. We hebben het al eerder gezien met de hele SecuRom - DRM discussie.
Verder kan Chris Hecker misschien wat ongelukkige uitspraken hebben gedaan over zijn invloed op hoe Spore uiteindelijk geworden is maar het lijkt me sterk dat 1 persoon in zo'n groot team, waar niet de minste games makers inzitten, dat team zo kan manipuleren dat Spore een heel andere kant op gaat dan Will Wright en dat team willen.
Ik krijg sterk het gevoel dat er gepraat wordt over 2 verschillende games: Spore dat ooit gepresenteerd is op de GDC 2005 en de hype die erna over Spore is onstaan (vaak gebaseerd op wat mensen zouden willen zien in Spore en niet op feiten) en Spore zoals het uiteindelijk is geworden: misschien inderdaad wel Science versus Cute?
We zullen het moeten doen met wat we hebben en misschien valt dat wat tegen, maar als ex Sims 2 speler weet ik dat ook een game als Spore meer diepte kan krijgen door packs en uitbreidingen.
Iemand onder de kop 'We Found Who to Tar and Feather!' zo afmaken wetende dat Spore erg gehyped is (ook door Spore fans) en dat Chris zich ook niet kan verdedigen zonder te overleggen met Maxis is erg laag bij de grond.
Hij wordt er van beschuldigd te hebben gezorgd dat Spore een stuk simpeler & schattiger is geworden dan Will Wright wilde maar dat hij het team dat aan Spore werkt overtuigd heeft dat het spel een stuk simpeler moest worden en minder 'wetenschappelijk'.
De hele rel is begonnen in een topic op het US Spore forum met de veelzeggende titel We Found Who to Tar and Feather! En het gaat er hard aan toe. Schijnbaar waren Will Wright en Art Director Ocean Quigley voor een meer wetenschappelijke benadering van Spore waar bijvoorbeeld de plaatsing van ledematen een veel grotere invloed hadden op het gedrag en de bewegingen van wezens dan ze nu in Spore hebben. Een bewering die Michael Chang, die schijnbaar nu weg is bij Maxis, onderschrijft.
Chris Hecker was bezorgd over deze 'te wetenschappelijke' benadering en heeft het Spore team overtuigd een 'leukere' versie van Spore te maken die een breder publiek zou aanspreken en het Spore team is toen gaan werken aan een versie die niet meer de wetenschappelijke, Darwiniaanse invloed had die Will Wright voor ogen had. Cute versus Science, zie ook dit artikel op Seed Magazine.
Op zijn beurt heeft Chris Hecker weer gereageerd in dit topic op Quarter to Three en gezegd dat dit hele verhaal onzin is en dat hij een manier zoekt om op al deze wilde verhalen te reageren. Hij kan natuurlijk niet alles zeggen en zal nu wel met de PR afdeling van Maxis aan het overleggen zijn hoe te reageren op deze nieuwe Spore rel. De discussie negeren in de hoop dat het overwaait is schijnbaar niet gelukt.
Mij valt het in ieder geval op dat de negatieve sfeer die op het US Spore forum hangt nu wéér de overhand begint te krijgen en je kunt er nog nauwelijks iets zeggen zonder dat dat hele topic (bijvoorbeeld nieuwe screens) weer gaat over dat Spore wat tegenvalt of over de SecuRom in Spore. En deze hele hype is weer koren op de molen van al die EA en Spore haters die nu op de officiële US Spore forum de dienst uitmaken. We hebben het al eerder gezien met de hele SecuRom - DRM discussie.
Verder kan Chris Hecker misschien wat ongelukkige uitspraken hebben gedaan over zijn invloed op hoe Spore uiteindelijk geworden is maar het lijkt me sterk dat 1 persoon in zo'n groot team, waar niet de minste games makers inzitten, dat team zo kan manipuleren dat Spore een heel andere kant op gaat dan Will Wright en dat team willen.
Ik krijg sterk het gevoel dat er gepraat wordt over 2 verschillende games: Spore dat ooit gepresenteerd is op de GDC 2005 en de hype die erna over Spore is onstaan (vaak gebaseerd op wat mensen zouden willen zien in Spore en niet op feiten) en Spore zoals het uiteindelijk is geworden: misschien inderdaad wel Science versus Cute?
We zullen het moeten doen met wat we hebben en misschien valt dat wat tegen, maar als ex Sims 2 speler weet ik dat ook een game als Spore meer diepte kan krijgen door packs en uitbreidingen.
Iemand onder de kop 'We Found Who to Tar and Feather!' zo afmaken wetende dat Spore erg gehyped is (ook door Spore fans) en dat Chris zich ook niet kan verdedigen zonder te overleggen met Maxis is erg laag bij de grond.
0 reacties:
Een reactie posten