maandag 1 september 2008

CosmicD's SPORE preview deel 8: de SPORE sound

Hoe leuk de verschillende fases van SPORE wel zijn, hat zou maar op een stomme film lijken zonder geluid. SPORE heeft dan ook een zeer gedistingeerde soundtrack.

Technisch is de manier waarop men muziek opwekt in SPORE vrij ingewikkeld, maar ik ga het eenvoudig proberen te beschrijven. De meeste muziek die je in het spel hoort is opgewekt door automatishe processen die men algoritmes noemt. Dat betekent dat de muziek zelf niet is gespeeld en gecomponeerd door personen maar generatief wordt opgewekt.

Diegene die op deze wijze een muziekstuk wilt maken, stuurt dit algoritmisch programma in een bepaalde richting, zodanig dat hij ongeveer verkrijgt wat hij wil horen. Hij bepaalt de teneur, de intensiteit en het tempo van het nummer maar alle tonenvariaties gebeuren automatisch.

Alle muziek die je bijvoorbeeld in de galactische fase hoort klinkt net alsof hij door een muzikant is gemaakt die vanuit zijn onderbewustzijn muziek maakt en aan het dromen is. Soms minimalistisch, soms heel mooi en harmonisch. Samen met de mooie zweverige klanken en texturen die de geluidssynthesiser van SPORE bevat: creëert dit een dromerige, soms licht chaotische maar ondeugende sound. Van kraftwerk achtige ruimte-soundscapes tot kitaro-eske new age geluiden.

Interessant is ook dat bij de ritmische passages die weerklinken als je wezens in gevaar zijn of er andere intense acties aan de gang zijn: de geluidssynthesiser tevens gebruik maakt van ongelofelijk veel geluidseffecten doorheen de klanken. Dit creëert een interessante en een evoluerende organische sound.


In SPORE resulteert elke actie die je als speler onderneemt in een een kleine muzikale atmosfeer. Kleine melodietjes geven aan dat je bent aangekomen in een baan rond een planeet. Een toon of een akkoord wekt een afwachtend gevoel op over het visuele spektakel dat je gaat te zien krijgen als je een kolonie sticht, en ga zo maar verder.
Ook de wezens hebben natuurlijk hun set geluiden. Niet onbelangrijk in dit spel zou ik zeggen. Naarmate ze op hun planeet bewustzijn ontwikkelen, krijgen ze ook een andere klank. Ze ontwikkelen dan spreektaal. Dat taaltje lijkt wel te klinken als een bepaald ander spel van Will Wright, maar dan met een klingoniaans accent.

Als laatste nog even dit: Je kan zelf ook een klein gedeelte ervaren hoe generatieve muziek gemaakt wordt, want in de beschavingsfase kan je met de stadsplanner je eigen nationale hymne creëren. Deze wordt dan verbonden met je hoofdstad.

Nu we écht klaar zijn met de inhoud van het spel door te nemen, komen er om af te ronden nog een aantal artikels met bedenkingen over het spel.

0 reacties: