Een interesssant artikel staat online op Forbes: Spore is vanaf 1 september via torrents al 171.402 keer gedownload. Een van de meest gegeven redenen voor het illegaal downloaden is de SecuRom die op Spore zit, we hebben daar in dit blog al geregeld aandacht aan besteed. (zie deze berichten). EA's Mariam Sughayer over DRM / SecuRom:
Een andere reactie, dit keer van Brad Wardell van Plymouth:
Opvallend is dat de officiële verklaring die EA - Maxis gisteren over DRM / SecuRom naar ons gemaild had én online had gezet nu van de nieuwspagina van de officiële Nederlandse Spore fansite is verdwenen, al staat de pagina met de SecuRom informatie nog wel online. Toeval?
UPDATE 1: Escapist heeft nu ook een artikel online over dit onderwerp en dat gaat meer over het mismanagement van deze hele affaire door EA:
En ze hebben wel een beetje gelijk: ik volg, ondanks mijn griep, het nieuws over Spore nog redelijk goed en zie bijna niets meer over het spel zelf alleen over deze DRM / SecuRom discussie en daarvan meld ik ook maar een erg klein deel.
UPDATE 2: Maar om alles nog onduidelijk te maken: er gaat nu het gerucht dat wat EA ooit gezegd heeft over dat je meerdere accounts mag hebben (staat ook in het Spore Galactic boekje op pagina 92) niet klopt. Het schijnt dat je maar 1 account per Spore spel mag hebben:
Maxis Lucky in dit topic op de US forums:
Wat weer verklaart waarom de officiële mededeling van EA van gisteren verdwenen is. Daarin werd nog gepraat over families met Spore: dat kan natuurlijk niet meer. Als meerdere gezinsleden Spore voor zichzelf willen spelen zullen ze Spore zelf moeten kopen!
Enfin: zo langzamerhand kan ik het ook niet meer volgen.
"EA has not changed our basic DRM copy protection system," says corporate communications manager Mariam Sughayer. "We simply changed the copy protection method from using the physical media, which requires authentication every time you play the game by requiring a disc in the drive, to one which uses a one-time online authentication."
Een andere reactie, dit keer van Brad Wardell van Plymouth:
“PC games are massively pirated because you can pirate them,” says Brad Wardell, chief executive of Plymouth, Mich.-based gaming company Stardock. Wardell argues that the driver for piracy is user-friendliness–not price. Instead of digital locks, Stardock requires users to use unique serial numbers which it monitors, in conjunction with IP addresses."
“Our focus is on getting people who would buy our software to buy it,” Wardell says, rather than trying to strong-arm people unlikely to pay for the products into become paying customers".
Opvallend is dat de officiële verklaring die EA - Maxis gisteren over DRM / SecuRom naar ons gemaild had én online had gezet nu van de nieuwspagina van de officiële Nederlandse Spore fansite is verdwenen, al staat de pagina met de SecuRom informatie nog wel online. Toeval?
UPDATE 1: Escapist heeft nu ook een artikel online over dit onderwerp en dat gaat meer over het mismanagement van deze hele affaire door EA:
The sad part is that in all this anger over EA's mismanagement of the game, one of the most anticipated releases in recent years has been almost forgotten. Caught in the shadow of everything from early review scores that were less glowing than expected to the Amazon bombing and forum rage over various aspects of the game's DRM, Spore itself has become almost an afterthought, less important for its gameplay than for the divide it represents between game publishers and game players. The game will no doubt still sell a zillion copies and become another Sims-like franchise steamroller, but very real damage is being done to EA's reputation - particularly bad news for a company that's supposedly cleaning up its act after a decade or so of bad behavior.
En ze hebben wel een beetje gelijk: ik volg, ondanks mijn griep, het nieuws over Spore nog redelijk goed en zie bijna niets meer over het spel zelf alleen over deze DRM / SecuRom discussie en daarvan meld ik ook maar een erg klein deel.
UPDATE 2: Maar om alles nog onduidelijk te maken: er gaat nu het gerucht dat wat EA ooit gezegd heeft over dat je meerdere accounts mag hebben (staat ook in het Spore Galactic boekje op pagina 92) niet klopt. Het schijnt dat je maar 1 account per Spore spel mag hebben:
Maxis Lucky in dit topic op de US forums:
I understand that you folks are upset about this - but this is a misprint in the manual and it will be changed in the next printing.
And, in fact, each and every box (both of the Core Game and the Galactic Edition) states "Only one registration available per game" on the back.
There were many reason why we chose to have one account per copy of the game - some had to do with how saved games work and some had to do with limiting the online feature only to the one person who bought the game. We aren't charging a subscription fee for the online features and given the load to our servers we were very interested in making the experience for paying customers not be slow and laggy because of many multiple accounts per copy of the game. 2x to 1000x the number of people with accounts per game equals 2x to 1000x the number of creations on the server.
Wat weer verklaart waarom de officiële mededeling van EA van gisteren verdwenen is. Daarin werd nog gepraat over families met Spore: dat kan natuurlijk niet meer. Als meerdere gezinsleden Spore voor zichzelf willen spelen zullen ze Spore zelf moeten kopen!
Enfin: zo langzamerhand kan ik het ook niet meer volgen.
0 reacties:
Een reactie posten